INDEX Met het oog op 1995
Beleidsprogramma
Emancipatie
November 1992
INHOUDSOPGAVE
Aanbiedingsbrief
Tweede Kamer
VOORWERK
A.
INHOUDSOPGAVE
B.
LIJST
VAN GEBRUIKTE AFKORTINGEN
ALGEMEEN
DEEL
1.
INLEIDING
1.1. Voorgeschiedenis en opzet
1.2. De opbouw
van dit beleidsprogramma
- Algemeen Deel
- Departementale hoofdstukken
2.
ADVIEZEN
2.1. Gevraagde adviezen
2.2. Ongevraagde
adviezen en commentaren
2.3. Hoofdlijnen
adviezen
2.4. Weergave
belangrijkste punten adviezen
3.
DOELSTELLINGEN EN ONTWIKKELINGEN EMANCIPATIEBELEID
3.1. Doelstellingen en ontwikkelingen
3.1.1. Doelstellingen
3.2. Ontwikkelingen
in beleid en maatschappij
3.2.1. Ontwikkelingen
op terrein Beleidsplan Emancipatie 1985
3.2.1.1. Normen
en verwachtingen over mannelijkheid en vrouwelijkheid
3.2.1.2. Verzorgende
en huishoudelijke taken
3.2.1.3. Keuzevrijheid
3.2.1.4. Macht
3.2.2. Departementen
3.2.3. Maatschappelijke
positie
3.2.3.1. Publieke
opinie
3.2.3.2. Onderwijs
3.2.3.3. Arbeid
3.2.3.4. Inkomensverdeling
3.2.3.5. Onbetaalde
arbeid
3.2.3.6. Leefsituatie
3.2.3.7. Politiek
en openbaar bestuur
3.2.3.8. Overige
maatschappelijke participatie
3.2.4. Algemene
ontwikkelingen
4.
NIEUWE ACCENTEN EN SPEERPUNTEN
4.1. De rol van de rijksoverheid bij het
emancipatiebeleid
4.2. Nieuwe
accenten
4.3. Speerpunten
van algemeen emancipatiebeleid
5.
DE COöRDINATIE VAN HET EMANCIPATIEBELEID
5.1. Inleiding
5.2. Structuur
5.2.1. Coördinerend
bewindspersoon voor het emancipatiebeleid
5.2.2. Ministerraad
en onderraden
5.2.3. Ambtelijke
coördinatie
5.2.3.1. Interdepartementale
Coördinatie-commissie Emancipatiebeleid (ICE)
5.2.3.2. Intracommissies
5.2.3.3. Directie
Coördinatie Emancipatiebeleid (DCE)
5.3. Instrumenten
5.3.1. Departementale
emancipatienota's
5.3.2. Emancipatie-effectrapportage
5.3.3. Jaarlijkse
rapportages
5.3.3.1. Algemene
rapportage over voortgang emancipatiebeleid rijksoverheid
in desbetreffend hoofdstuk SZW-begroting
5.3.3.2. Rapportage
per departement
5.3.3.3. Stand
van zaken met uitvoering van het Beleidsprogramma
Emancipatie
5.3.4. Statistische
gegevens
5.3.5. Evaluatie-onderzoek
5.3.6. Bevordering
emancipatiedeskundigheid
5.3.7. Projectgewijze
aanpak
5.3.8. Emancipatie-ondersteuningsbeleid
5.3.9. Externe
advisering
DEPARTEMENTALE
HOOFDSTUKKEN
6.
ALGEMENE ZAKEN
6.1. Doelstellingen/kerntaken departement
6.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
6.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
6.4. Speerpunt
6.5. Intern
emancipatiebeleid
6.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
7.
BINNENLANDSE ZAKEN
7.1. Doelstellingen/kerntaken departement
7.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
7.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
7.3.1. Bestuur
7.3.2. Overheidspersoneelsbeleid
7.3.3. Veiligheid
7.3.4. Wetgeving
gelijke behandeling
7.3.5. Coördinatie
minderhedenbeleid
7.4. Speerpunten
7.4.1. Eerste
speerpunt: positieve actiebeleid rijksoverheid 1991-1995
7.4.2. Tweede
speerpunt: verbeteren van de positie van vrouwen in
politiek en openbaar bestuur
7.5. Intern
emancipatiebeleid
7.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
8.
BUITENLANDSE ZAKEN
8.1. Doelstellingen/kerntaken departement
8.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
8.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
8.3.1. Verenigde
Naties (VN)
8.3.1.1. Internationaal
Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van
Discriminatie van Vrouwen (IVDV)
8.3.1.2. BuPo-Verdrag
en ESOCUL-Verdrag
8.3.1.3. Commissie
inzake de Positie van de Vrouw en Commissie voor de
Rechten van de Mens
8.3.1.4. Wereldvrouwenconferentie
1995 in China
8.3.2. Raad
van Europa
8.3.3. Europese
Gemeenschap
8.3.4. Conferentie
over Veiligheid en Samenwerking in Europa (CVSE) - het
Slotdocument van Moskou
8.4. Speerpunten
8.5. Intern
emancipatiebeleid
8.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
9.
DEFENSIE
9.1. Doelstellingen/kerntaken departement
9.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
9.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
9.4. Speerpunten
9.5. Intern
emancipatiebeleid
9.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
10.
ECONOMISCHE ZAKEN
10.1. Doelstellingen/kerntaken departement
10.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
10.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
10.4. Speerpunten
10.4.1. Keuze
voor een viertal speerpunten
10.4.2. Eerste
speerpunt: vergroting arbeidsparticipatie van vrouwen,
als onderdeel van het algemeen economisch beleid
10.4.2.1. Interventiebeleid
10.4.2.2. Uitbouw
emancipatie-ondersteuningsbeleid
10.4.3. Tweede
speerpunt: bevordering scholing en instroom van vrouwen
in sectoren waar tekorten dreigen, o.a. in het midden- en
kleinbedrijf
10.4.3.1. Arbeidsvoorziening
10.4.3.2. Positieve
actie
10.4.4. Derde
speerpunt: vrouwen en technologie
10.4.5. Vierde
speerpunt: stimulering ondernemerschap vrouwen
10.5. Intern
emancipatiebeleid
10.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
11.
FINANCIEN
11.1. Doelstellingen/kerntaken departement
11.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
11.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
11.3.1. Fiscaal
beleid
11.3.1.1. De
discussie over de invloed van fiscale wetgeving op de
keuze tot het al dan niet deelnemen aan betaalde arbeid
11.3.1.2. De
kosten van combinatie van ouderschap en betaalde arbeid
11.3.1.3. Voorlichting
11.4. Speerpunten
11.4.1. Fiscaal
beleid
11.4.1.1. Bevordering
van de arbeidsparticipatie van vrouwen
11.4.1.2. Voorlichting
11.4.2. Intern
beleid
11.4.3. Relatie
met de algemene speerpunten
11.5. Intern
emancipatiebeleid
11.5.1. Algemeen
11.5.2. Kerndepartement
11.5.3. Belastingdienst
11.5.4. Alle
dienstonderdelen
11.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
12.
JUSTITIE
12.1. Doelstellingen/kerntaken departement
12.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
12.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
12.4. Speerpunten
12.4.1. Eerste
speerpunt: voorkoming en bestrijding van discriminatie
12.4.1.1. De
toetsing van wetgeving aan het gelijkheidsbeginsel
12.4.1.2. Bestrijding
van discriminatie
12.4.1.3. Het
bereiken van gelijke rechten waarvoor positieve actie
gericht op de verbetering van de positie van vrouwen
onontbeerlijk is
12.4.2. Tweede
speerpunt: verbetering positie vrouwen in het personen-
en familierecht
12.4.3. Derde
speerpunt: bestrijding seksueel geweld tegen vrouwen
12.4.3.1. Herziening zedelijkheidswetgeving
12.4.3.2. Verjaring van incest
12.4.3.3. Slachtoffers van seksueel geweld
12.4.3.4. Voorkoming criminaliteit; sociale veiligheid
12.4.3.5. Slachtofferzorg
12.4.3.6. Seksuele kindermishandeling
12.4.3.7. Vrouwenhandel
12.4.3.8. Leerprojecten "seksuele
voorlichting"
12.4.4. Specifieke
aandachtsgroepen
12.4.4.1. Vrouwen in detentie
12.4.4.2. Het zelfstandig verblijfsrecht van
buitenlandse vrouwen
12.5. Intern
emancipatiebeleid
12.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
13.
LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ
13.1. Doelstellingen/kerntaken departement
13.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
13.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
13.4. Speerpunten
13.4.1. Eerste speerpunt:
streven naar forse toename aantal vrouwelijke
bedrijfshoofden en mede-onderneemsters
13.4.2. Tweede
speerpunt: verhoging van de gemiddelde deelname van
vrouwen aan agrarisch onderwijs met 5% in 1995 ten
opzichte van 1991
13.4.3. Derde
speerpunt: vergroting van de deelname van vrouwen in
besluitvormingsprocessen
13.4.4. Vierde
speerpunt: aandacht voor de rol en positie van de vrouw
bij de inrichting en het beheer van het landelijk gebied
13.5. Intern
emancipatiebeleid
13.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
14.
ONDERWIJS EN WETENSCHAPPEN
14.1. Doelstellingen/kerntaken departement
14.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
14.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
14.3.1. Doelen
van het huidige onderwijsemancipatiebeleid
14.3.1.1. Inleiding
14.3.1.2. Toekomstoriëntatie;
studie- en beroepskeuze; beroepskwalificatie
14.3.1.3. Weerbaarheid
14.3.1.4. Allochtone
meisjes
14.3.1.5. Vrouwelijke
docenten/schoolleiders
14.3.2. Herijking
onderwijsemancipatiebeleid
14.4. Speerpunten
14.4.1. Vier
speerpunten
14.4.2. Andere
belangrijke ontwikkelingen
14.5. Intern
emancipatiebeleid
14.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
15.
HET BELEIDSTERREIN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
15.1. Doelstellingen/kerntaken departement van
Buitenlandse Zaken met betrekking tot
Ontwikkelingssamenwerking
15.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
15.2.1. Doelstelling
van het vrouwen en ontwikkelingsbeleid
15.2.2. De
OESO/DAC/WID-criteria
15.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
15.4. Speerpunten
15.4.1. Speerpuntprogramma
15.4.1.1. Beleidsontwikkeling
15.4.1.2. Sectorale en
thematische vernieuwing
15.4.1.3. Instrumentariumontwikkeling
15.4.1.4. Technische
advisering
15.4.1.5. Financiële
ondersteuning
15.4.2. Organisatie
van het speerpuntprogramma
15.4.3. Sectorspecialisten
vrouwen en ontwikkeling
15.4.4. Vrouwenfonds
15.5. Intern
emancipatiebeleid
15.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
16.
SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
16.1. Doelstellingen/kerntaken departement
16.2. Vertaling
naar emancipatie-doelstellingen
16.3. Feitelijke
ontwikkelingen en knelpunten
16.4. Speerpunten
16.4.1. Inleiding
16.4.2. Verbetering
arbeidsmarktpositie
16.4.3. Vergroten
mogelijkheden combinatie ouderschap en betaalde arbeid
16.4.4. Verbetering
positie vrouwen in de arbeidsorganisatie
16.5. Intern
emancipatiebeleid
16.6. Organisatie
van het departement met betrekking tot het
emancipatiebeleid
17.
VERKEER EN WATERSTAAT
17.1. Doelstellingen/kerntaken departement
17.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
17.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
17.3.1. Algemeen
17.3.2. Verkeer
en vervoer
17.3.4. Desegregatie
17.4. Speerpunten
17.4.1. Eerste
speerpunt: Emancipatie en verkeer en vervoer
17.4.2. Tweede
speerpunt: Emancipatie in de V&W-sectoren
17.4.3. Advies
Emancipatieraad
17.5. Intern
emancipatiebeleid
17.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
18.
VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER
18.1. Doelstellingen/kerntaken departement
18.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
18.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
18.3.1. Zorg
voor de kwaliteit van het wonen en de woonomgeving
18.3.2. Zorg
voor beschikbaarheid van voldoende woningen en
bouwlocaties
Zorg voor betaalbaarheid en bereikbaarheid van woningen
voor iedere burger
18.3.3. Ontwikkelen
van ruimtelijke concepten op nationaal niveau
Stimuleren en begeleiden van de uitvoering van
ruimtelijke plannen
18.3.4. Milieubeheer
18.4. Speerpunten
18.4.1. Uitvoeren
van de actiepunten uit het Beleidsprogramma Emancipatie
VROM (1993)
18.4.2. Vergroting
participatie vrouwen in adviesorganen, besturen en
commissies op de terreinen van volkshuisvesting,
ruimtelijke ordening en milieu
18.4.3. Bevordering
van de beroepsuitoefening door vrouwen op alle terreinen
van VROM
18.4.4. Verbetering
van de bereikbaarheid en afstemming van de functies
wonen, werken en voorzieningen op elkaar
18.4.5. Bevordering
van de combinatie van betaalde en onbetaalde arbeid
18.5. Intern
emancipatiebeleid
18.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
19.
WELZIJN, VOLKSGEZONDHEID EN CULTUUR
19.1. Doelstellingen/kerntaken departement
19.2. Vertaling
naar emancipatiedoelstellingen
19.3. Feitelijke
analyse en knelpunten
19.4. Speerpunten
19.4.1. Er wordt een solide
basis gelegd voor de ontwikkeling van geïntegreerd
emancipatiebeleid in alle sektoren
19.4.2. Bijzondere
aandacht wordt gegeven aan het voorkomen van
maatschappelijk isolement van laaggeschoolde en/of
allochtone meisjes
19.4.3. Versterken
van de positie van vrouwen als gebruiksters van
zorgvoorzieningen, op de arbeidsmarkt en in de
mantelzorg. Het verbeteren van de kwaliteit van de zorg
aan vrouwen en het optimaliseren van de preventie
19.4.4. Doorbreking
van beeldvorming in termen van mannelijkheid en
vrouwelijkheid
19.4.5. Onderzoek
naar selectiecriteria voor adviesorganen WVC
19.5. Intern
emancipatiebeleid
19.6. Organisatie
van het emancipatiebeleid
BIJLAGEN
BIJLAGE
I
OVERZICHT
VAN SPEERPUNTEN
BIJLAGE
II
NOTITIE OVER DE SPEERPUNTEN VAN ALGEMEEN
EMANCIPATIEBELEID
1.
ALGEMEEN
2.
STARTNOTITIE
PROJECT VERGROTING VAN DE DEELNAME VAN VROUWEN AAN
POLITIEKE EN MAATSCHAPPELIJKE BESLUITVORMING
2.1. Inleiding
2.2. Probleemstelling
2.2.1. De
ondervertegenwoordiging in beeld
2.2.2. Waarom
vrouwen ondervertegenwoordigd zijn
2.2.3. Het
belang van een meer gelijke participatie
2.3. Afbakening
2.3.1. Politieke
èn maatschappelijke besluitvorming
2.3.2. Afbakening
tot directe deelname aan besluitvorming
2.4. Activiteiten
en fasering
2.4.1. Inleiding
2.4.2. Waarom
verschil tussen de twee sporen?
2.4.3. Het
spoor van de politieke besluitvorming
2.4.3.1. Kabinetsstandpunt
"Vrouwen in politiek en openbaar bestuur"
2.4.3.2. Werkdoelen
2.4.3.3. Deelonderwerpen
2.4.4. Het
spoor van de maatschappelijke besluitvorming
2.4.4.1. Maatschappelijke
besluitvorming, waar spreken we over?
2.4.4.2. Werkdoelen
voor het spoor van de maatschappelijke besluitvorming
3.
STARTNOTITIE PROJECT HERVERDELING VAN ONBETAALDE ARBEIDEN
IN SAMENHANG DAARMEE VERGROTING VAN DE
ZORGVERANTWOORDELIJKHEID VAN MANNEN
3.1. Inleiding
3.2. Afbakening
3.3. Probleemstelling
3.3.1. De
verhouding betaalde arbeid en onbetaalde arbeid in beeld
3.3.2. Maatschappelijke
veranderingen
3.3.3. De
rol van de overheid
3.3.4. Vormen
van herverdeling onbetaalde arbeid
3.4. Doelstellingen
3.5. Activiteiten
en fasering
3.5.1. Algemene
activiteiten
3.5.2. Activiteiten
rond levensfasen
3.5.2.1. De
periode rond het verlaten van het ouderlijk huis (op
kamers gaan/huwelijk/samenwonen)
A - Schets van de knelpunten
B - Aangrijpingspunten voor beleid
3.5.2.2. De periode rond de
geboorte van een eerste kind
A - Schets van de knelpunten
B - Aangrijpingspunten voor beleid
3.5.2.3. De periode van
herintreden (een- of tweeoudergezinnen)
A - Schets van de knelpunten
B - Aangrijpingspunten voor beleid
3.5.2.4. De periode rond
het eind van de loopbaan, wanneer geheel of gedeeltelijk
gestopt wordt met het verrichten van betaalde arbeid en
ook de onbetaalde arbeid vermindert (vut/pensioen)
A - Schets van de knelpunten
B - Aangrijpingspunten voor beleid
3.5.3. Fasering van
activiteiten
4.
STARTNOTITIE PROJECT DOORBREKING VAN BEELDVORMING IN
TERMEN VAN MANNELIJKHEID EN VROUWELIJKHEID
4.1. Inleiding
4.2. Probleemstelling
4.2.1. Definitie
en terminologie
4.2.2. Probleemstelling
4.3. Doelen
van beeldvormingsbeleid
4.4. Afbakening
van het project
4.4.1. Projectdoelen
4.4.2. Criteria
4.5. De
aard van mogelijke activiteiten
4.5.1. Beeldvormingsbeleid
als zelfstandig beleid en als aspect van andere beleid
4.5.2. Aktiviteiten
en fasering
4.5.2.1. Media
en reclame
4.5.2.2. Opvoeding
en onderwijs
4.5.2.3. Gezin
en moederschap
4.5.2.4. Betaalde
arbeid
BIJLAGE
III
EMANCIPATIE-EFFECTRAPPORTAGE
(EER)
1.
ALGEMEEN
2.
PROCEDURE
3.
AANZET
VOOR EEN CHECKLIST
A. Vragen vanuit het algemene
emancipatiebeleid
B. Vragen, die per departement nadere specificatie vergen
NOTENAPPARAAT (hoofdstuk 1 t/m 19)
NOTENAPPARAAT (bijlage)
|