Met het oog op 1995

Beleidsprogramma Emancipatie



17.4. SPEERPUNTEN

De hiervoor weergegeven analyse en knelpunten geven aanleiding tot de volgende speerpunten:

17.4.1. Eerste speerpunt: emancipatie en verkeer en vervoer

Er zal een inventarisatie plaatsvinden van emancipatie-aspecten in het verkeers- en vervoersbeleid en de mogelijke knelpunten die daarbij te onderkennen zijn. Afhankelijk van de uitkomst van deze in 1993 af te ronden inventarisatie zal worden beoordeeld in hoeverre bijstelling van beleid nodig is.

Het advies van de ER inzake NMP en emancipatie en de ER-studie "Op weg naar een emancipatoir mobiliteitsbeleid" zullen bij deze inventarisatie worden betrokken. Bij het opstellen van het SVV-II is echter al rekening gehouden met de ook door de ER gesignaleerde ontwikkelingen.

17.4.2. Tweede speerpunt: emancipatie in de V&W-sectoren

In de Verkeer en Waterstaatsectoren is sprake van ondervertegenwoordiging van vrouwen.

Enerzijds vormt het geringe aantal vrouwen met een (hoogwaardige) technische opleiding een knelpunt bij de realisatie van de wens meer vrouwen in de sectoren werk te laten vinden. Anderzijds speelt ook het beeld een rol dat het hier gaat om "mannenwerk", alsmede de veelal aanwezige "mannelijkheidscultuur" in de werksituatie.

Teneinde een en ander doelgericht te kunnen aanpakken is een Commissie Positieve Actie ingesteld, die zich richt op de gehele Verkeer en Waterstaatsector. Deze zal in 1992 een actieplan opstellen ter vergroting van het aandeel van (onder andere) vrouwen in deze sector.

17.4.3. Advies Emancipatieraad

De ER stelt twee nieuwe speerpunten voor. Het eerste betreft het uitbreiden van de aantallen vrouwen met een technische functie c.q. opleiding. Op dit punt moet verwezen worden naar de eerst-verantwoordelijke ministers (Economische Zaken en Onderwijs en Wetenschappen).

Het tweede voorstel van de ER zal worden meegenomen door de Commissie Positieve Actie, die in november/december 1992 aan de Minister van Verkeer en Waterstaat zal rapporteren.

17.5. INTERN EMANCIPATIEBELEID

Sinds 1985 wordt er bij Verkeer en Waterstaat een gericht emancipatiebeleid voor vrouwen gevoerd. Hierbij wordt gestreefd naar het bereiken van een afspiegeling van de arbeidsmarkt. Bestond in de eerste jaren alleen een inspanningsverplichting om ten tijde van afslankingsoperaties minimaal het relatieve aandeel vrouwen in het personeelsbestand te handhaven, thans wordt er, overeenkomstig de afspraken bij de rijksoverheid, naar gestreefd het aantal vrouwen in het personeelsbestand van het ministerie in de jaren 1992-1997 jaarlijks met tenminste 1%-punt te laten stijgen.

Eind 1990 was dit percentage 18,2%, eind 1991 18,9%. Voor het percentage vrouwen in de schalen 10 en hoger wordt gestreefd naar een jaarlijke toename van 1,5%-punt. Eind 1990 bedroeg dit percentage 7,5%; eind 1991 9,1%.

Ten behoeve van de werving van vrouwen zullen regionale netwerken worden opgezet. Gedacht wordt aan samenwerkingsverbanden met regiobemiddelaars, personeelsconsulenten, arbeidsbureaus, streekscholen en eventueel gemeenten.

Teneinde de aantrekkelijkheid om bij Verkeer en Waterstaat te komen werken te vergroten, zijn verschillende voorzieningen gecreëerd, zoals de mogelijkheid tot kinderopvang en ouderschapsverlof. Verkeer en Waterstaat stelt jaarlijks ruim twee miljoen beschikbaar voor kinderopvang. Het gaat om ongeveer 300 kindplaatsen per jaar. Verkeer en Waterstaat is overigens gebonden aan de met de vakorganisaties overeengekomen taakstelling tot 1995.

Ook worden er cursussen speciaal gericht op vrouwen georganiseerd en zijn er afspraken over herintredingsmogelijkheden gemaakt. Door flexibilisering van werktijden (variabele werk- en eindtijden van werkdagen; de mogelijkheid om 4 x 9 uur te werken) kunnen werk en privé gemakkelijker worden gecombineerd).

Er zal een aantal thema-bijeenkomsten voor vrouwelijk personeel georganiseerd worden.

Verkeer en Waterstaat is deelnemer aan een project voor herintredende vrouwen. Aan vrouwen met een academische opleiding die een tijd uit het arbeidsproces zijn geweest, wordt de mogelijkheid geboden om weer betaalde arbeid te gaan verrichten.

Ter voorkoming en bestrijding van ongewenste intimiteiten is een klachtencommissie in het leven geroepen en is bij iedere dienst binnen Verkeer en Waterstaat een vertrouwenspersoon aangesteld.

17.6. ORGANISATIE VAN HET EMANCIPATIEBELEID

Aan de uitvoering van het interne emancipatiebeleid wordt vorm gegeven door de diensten zelf. Afstemming van activiteiten vindt plaats in de Kontaktvergadering Emancipatie Verkeer en Waterstaat. Deze Kontaktvergadering heeft tot taak de Directeur Personeelszaken gevraagd en ongevraagd te adviseren over emancipatie-aspecten van het personeelsbeleid.

De Stuurgroep Positieve Actie stimuleert, coördineert en begeleidt het opstellen en uitvoeren van positieve actieprogramma's door de verschillende diensteenheden.

Voor de coördinatie van het extern gerichte emancipatiebeleid zal in 1992 een intracommissie worden ingesteld.