Het Vrouwenverdrag in Nederland anno 1997


4.4.3 Uitvoering van de verplichting volgens de ambtelijke rapportages

Van de kant van het ministerie van VWS wordt uitgebreid ingegaan op een aantal artikelen van het Verdrag waar dit departement in zijn totaliteit raakvlakken mee heeft en beleid op voert. Aan de orde komen artikel 5 vooroordelen ten aanzien van de positie van oudere en gehandicapte vrouwen en gezinseducatie, artikel 6 bestrijding van vrouwenhandel en exploitatie van prostitutie, artikel 7 participatie in het politieke en openbare leven, artikel 11 arbeid, en artikel 13 economisch en maatschappelijk leven.

Voor dit hoofdstuk is vooral gekeken naar de inbreng van VWS op het gebied van artikel 12, gezondheidszorg en bijzondere maatregelen bij zwangerschap.

VWS verklaart het verschil in consumptie van gezondheidszorgvoorzieningen tussen mannen en vrouwen vooral uit het feit dat vrouwen langer leven.

De regering hecht groot belang aan een inhaalmanoeuvre om artsen, onderzoekers en beleidsmakers meer bewust te maken van hiaten in de kennis over hart- en vaatziekten en de gevaren die vrouwen op dit punt bedreigen. Er wordt geen verklaring gegeven voor de achterstand in kennis en aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Een doelstelling van het beleid is de integratie van vrouwenhulpverlening in de reguliere gezondheidszorg. Van 1992-1997 loopt het Werkprogramma Vrouwenhulpverlening dat via speerpunten (huisartsen, seksueel geweld, ervaringsdeskundigheid, geestelijke gezondheidszorg, vrouwenzelfhulp en voorlichting) de integratie moet bevorderen.

VWS onderkent het belang van vrouwenzelfhulp en verstrekt een basissubsidie aan de Federatie Vrouwenzelfhulp. Het beleid hieromtrent is erop gericht om samenwerking met de reguliere zorg tot stand te brengen.

In 1995 heeft het Nederlands centrum Geestelijke Volksgezondheid een onderzoek verricht naar de situatie van seropositieve vrouwen in Nederland, waaruit naar voren kwam dat er geen sociale gemeenschap voor vrouwen met hiv/aids bestaat. Vrouwen zijn meer geïsoleerd. Thans is het project Vrouwen en aids geïntegreerd in Aletta, het landelijk centrum voor vrouwengezondheidszorg, waardoor de aandacht voor vrouwen in het preventie- en zorgprogramma is verbeterd.

Het fenomeen geslachtskeuze op niet-medische gronden krijgt aparte aandacht van VWS; het ministerie verwijst onder meer naar het in juni 1995 uitgebracht rapport van de Gezondheidsraad hierover. Hoewel de minister van VWS geslachtskeuze op niet-medische gronden een ongewenste ontwikkeling vindt, staan haar vooralsnog geen instrumenten ter beschikking een kliniek voor geslachtskeuze te verbieden. Komende wetgeving inzake bijzondere medische verrichtingen kan de mogelijkheid bieden om in te grijpen. [45]

In juli 1996 heeft de Tweede Kamer een rapport van VWS ontvangen over gezondheidseffectscreening. [46] Het ministerie van VWS neemt het initiatief tot een aantal experimenten met als doel beleidsvoornemens te toetsen op effecten voor de volksgezondheid. [47]