4.9.2 Uitvoering van
de verplichting volgens de ambtelijke rapportages Het ministerie van Binnenlandse
Zaken maakt melding van maatregelen binnen de
politiekorpsen ter voorkoming en bestrijding van seksuele
intimidatie.
Het ministerie van
Justitie maakt melding van de Richtlijn slachtofferzorg
(ter nadere uitvoering van de Wet Terwee), waarin als
uitgangspunt geldt dat bij slachtofferzorg door politie
en openbaar ministerie altijd op een redelijke manier de
belangen van een slachtoffer van een strafbaar feit
worden meegewogen. {77] Op het Schadefonds Geweldsmisdrijven van
het ministerie van Justitie kunnen slachtoffers een
beroep doen in gevallen waarin de geleden schade niet op
de dader kan worden verhaald. Ten slotte worden een
opvanghuis voor meisjes met islamitische achtergrond in
Amsterdam (Darha) en een opvanghuis voor islamitische
vrouwen in Rotterdam genoemd.
Het ministerie van VWS
heeft zijn beleid Bestrijding seksueel geweld 1991-1995
laten evalueren. Enkele conclusies zijn: er is een
aanzienlijk gat tussen de hulpvraag en het aanbod van
hulp, de behandelmogelijkheden voor ernstig
getraumatiseerde slachtoffers van seksueel geweld
schieten tekort, er is onvoldoende structurele aandacht
voor seksueel geweld binnen relevante beroepsopleidingen,
er is behoefte aan samenhangend beleid op het gebied van
preventie. De conclusies en aanbevelingen betrekt VWS bij
zijn standpuntbepaling voor verder beleid.
4.9.3 Uitvoering van de
verplichting volgens de NGO-rapportages [78]
De NGO's rapporteren over
diverse aspecten van geweld tegen vrouwen; hier komen
twee hoofdthema's aan de orde.
(Uitvoering van) opvang
aan slachtoffers van seksueel geweld
- De cliënt dient
uitgangspunt te zijn bij het bieden van zorg,
ongeacht of deze zorg de verwerking betreft of de
lichamelijke of juridische aspecten. Hiervoor is
specialistische en kwalitatief hoogwaardige
aandacht vereist bij de politie, het Openbaar
Ministerie en de hulpverlening. Momenteel is er
geen garantie meer voor de aanwezigheid van
dergelijke specialistische aandacht.
- De opvang van en
hulpverlening aan mishandelde vrouwen is niet op
het gewenste niveau en er dreigen na de
decentralisatie nog grotere tekorten te ontstaan
omdat de gemeenten beperktere aandacht hebben
voor de - onzichtbare - problematiek van
vrouwenmishandeling en daarmee voor de
vrouwenopvang. [79] Thans moet al een op de drie
mensen die zich hiervoor aanmelden, worden
geweigerd wegens onvoldoende capaciteit.
Bezuinigingen zullen leiden tot verdere
inkrimping van de capaciteit, die nu de vraag al
niet aan kan. Door systematische registratie
kunnen knelpunten gelokaliseerd en opgelost
worden.
- Bij de noodzakelijke
decentrale aanpak dient het risico van
rechtsongelijkheid onderkend te worden. Binnen de
hulpverlening dient samenwerking voorop te staan;
de overheid dient die te stimuleren en te
ondersteunen.
(Gebruik van)
instrumenten tot bestrijding van seksegebaseerd geweld
- Door
informatieprojecten kan een bijdrage geleverd
worden aan de kennis van vrouwen over aard en
omvang van seksueel geweld.
- Het opheffen van de
anonimiteit van melders in hulpverleningsrelaties
met betrekking tot incest in het gezin, heeft de
meldingsbereidheid drastisch verlaagd.
Seksueel geweld
- Bij de bestrijding en
preventie van seksueel geweld is aandacht voor
deze vorm van geweld als een uitingsvorm van
machtsverschillen noodzakelijk. Beleid terzake
dient dan ook ingebed te zijn in een breder
emancipatiebeleid, waarin maatschappelijke
stereotypen over vrouwelijkheid en mannelijkheid
ter discussie staan.
|