Het Vrouwenverdrag in Nederland anno 1997


4.9.2 Uitvoering van de verplichting volgens de ambtelijke rapportages

Het ministerie van Binnenlandse Zaken maakt melding van maatregelen binnen de politiekorpsen ter voorkoming en bestrijding van seksuele intimidatie.

Het ministerie van Justitie maakt melding van de Richtlijn slachtofferzorg (ter nadere uitvoering van de Wet Terwee), waarin als uitgangspunt geldt dat bij slachtofferzorg door politie en openbaar ministerie altijd op een redelijke manier de belangen van een slachtoffer van een strafbaar feit worden meegewogen. {77] Op het Schadefonds Geweldsmisdrijven van het ministerie van Justitie kunnen slachtoffers een beroep doen in gevallen waarin de geleden schade niet op de dader kan worden verhaald. Ten slotte worden een opvanghuis voor meisjes met islamitische achtergrond in Amsterdam (Darha) en een opvanghuis voor islamitische vrouwen in Rotterdam genoemd.

Het ministerie van VWS heeft zijn beleid Bestrijding seksueel geweld 1991-1995 laten evalueren. Enkele conclusies zijn: er is een aanzienlijk gat tussen de hulpvraag en het aanbod van hulp, de behandelmogelijkheden voor ernstig getraumatiseerde slachtoffers van seksueel geweld schieten tekort, er is onvoldoende structurele aandacht voor seksueel geweld binnen relevante beroepsopleidingen, er is behoefte aan samenhangend beleid op het gebied van preventie. De conclusies en aanbevelingen betrekt VWS bij zijn standpuntbepaling voor verder beleid.

4.9.3 Uitvoering van de verplichting volgens de NGO-rapportages [78]

De NGO's rapporteren over diverse aspecten van geweld tegen vrouwen; hier komen twee hoofdthema's aan de orde.

(Uitvoering van) opvang aan slachtoffers van seksueel geweld

  • De cliënt dient uitgangspunt te zijn bij het bieden van zorg, ongeacht of deze zorg de verwerking betreft of de lichamelijke of juridische aspecten. Hiervoor is specialistische en kwalitatief hoogwaardige aandacht vereist bij de politie, het Openbaar Ministerie en de hulpverlening. Momenteel is er geen garantie meer voor de aanwezigheid van dergelijke specialistische aandacht.
  • De opvang van en hulpverlening aan mishandelde vrouwen is niet op het gewenste niveau en er dreigen na de decentralisatie nog grotere tekorten te ontstaan omdat de gemeenten beperktere aandacht hebben voor de - onzichtbare - problematiek van vrouwenmishandeling en daarmee voor de vrouwenopvang. [79] Thans moet al een op de drie mensen die zich hiervoor aanmelden, worden geweigerd wegens onvoldoende capaciteit.
    Bezuinigingen zullen leiden tot verdere inkrimping van de capaciteit, die nu de vraag al niet aan kan. Door systematische registratie kunnen knelpunten gelokaliseerd en opgelost worden.
  • Bij de noodzakelijke decentrale aanpak dient het risico van rechtsongelijkheid onderkend te worden. Binnen de hulpverlening dient samenwerking voorop te staan; de overheid dient die te stimuleren en te ondersteunen.

(Gebruik van) instrumenten tot bestrijding van seksegebaseerd geweld

  • Door informatieprojecten kan een bijdrage geleverd worden aan de kennis van vrouwen over aard en omvang van seksueel geweld.
  • Het opheffen van de anonimiteit van melders in hulpverleningsrelaties met betrekking tot incest in het gezin, heeft de meldingsbereidheid drastisch verlaagd.

Seksueel geweld

  • Bij de bestrijding en preventie van seksueel geweld is aandacht voor deze vorm van geweld als een uitingsvorm van machtsverschillen noodzakelijk. Beleid terzake dient dan ook ingebed te zijn in een breder emancipatiebeleid, waarin maatschappelijke stereotypen over vrouwelijkheid en mannelijkheid ter discussie staan.