4.9 Geweld tegen
vrouwen 4.9.1
Inhoud van de verdragsverplichting
Het Verdrag bevat geen
algemene bepaling over bestrijding van geweld tegen
vrouwen. Wel heeft het CEDAW er twee uitgebreide
Aanbevelingen over gepubliceerd. In Aanbeveling 12 wordt
staten gevraagd om, in lijn met de verdragsartikelen 2,
5, 11, 12 en 16, te rapporteren over wetgeving en andere
maatregelen die van kracht zijn, om vrouwen te beschermen
tegen alle vormen van (seksueel) geweld in het dagelijks
leven, binnen het gezin, op het werk en op elk ander
gebied.
In Aanbeveling 19 wordt
geweld als gevolg van sekseverschillen ('gender based
violence') gebracht onder de definitie van discriminatie
in de zin van artikel 1 van het Verdrag. Geweld als
gevolg van sekseverschillen wordt omschreven als
"geweld dat is gericht tegen een vrouw uitsluitend
omdat zij vrouw is, of geweld dat vrouwen
buitenproportioneel treft. Het bevat daden die
fysieke, psychische of seksuele schade of lijden
teweegbrengen, dreigingen van zulke daden, dwang en
andere vrijheidsberovingen." Dit is dus breed
geformuleerd zodat ook seksuele intimidatie, geestelijke
mishandeling, fysieke mishandeling en verkrachting
eronder vallen.
Geweld als gevolg van
sekseverschillen betekent een inbreuk op alle specifieke
bepalingen van het Verdrag, ongeacht of deze bepalingen
deze vorm van geweld al dan niet met name noemen.
De artikelen 2, 3, 5, 10,
11, 12, 14 en 16 worden in Aanbeveling 19 besproken voor
specifieke onderdelen van het bestrijden van geweld. Zo
wordt bijvoorbeeld bij artikel 16 gesproken over
gedwongen sterilisatie en abortus, en bij artikel 11 over
seksuele intimidatie op de werkvloer.
Voorts wordt er een groot
aantal aanbevelingen gedaan om geweld tegen vrouwen in al
zijn vormen te bestrijden. Het gaat om adequate
wetgevende maatregelen en beleid, en om het tegengaan van
gewoonten die geweld tegen vrouwen in stand houden.
Tevens moeten er voorzieningen voor slachtoffers zijn. De
maatregelen dienen niet alleen op de overheid gericht te
zijn, maar ook op individuen, organisaties en bedrijven.
|