Strategische
doelstelling B.5 Voldoende middelen toekennen
voor en toezicht houden op de uitvoering van
onderwijshervormingen
Te ondernemen actie
84. Door regeringen
- De benodigde budgettaire
middelen verstrekken aan de onder-wijssector,
waarbij deze binnen de onderwijssector worden
herverdeeld om te zorgen dat, waar nodig, meer
geld beschikbaar komt voor basisonderwijs;
- Op passende niveaus een
systeem opzetten om toezicht uit te oefenen op de
uitvoering van onderwijshervormingen en
-maatregelen binnen de relevante ministeries en,
waar nodig, onder-steuningsprogrammas
opzetten om hieruit voortkomende problemen te
verhelpen.
85. Door regeringen en, waar nodig,
particuliere en openbare instellingen, stichtingen,
onderzoeksinstituten en niet-gouvernementele
organisaties:
- Waar nodig, extra gelden
mobiliseren vanuit particuliere en openbare
instellingen, stichtingen, onderzoeksinstituten
en niet-gouvernementele organisaties om meisjes
en vrouwen, alsmede jongens en mannen, op voet
van gelijkheid in staat te stellen hun opleiding
te voltooien, met bijzondere nadruk op
achterstandsgroepen;
- Financiering verstrekken voor
bijzondere programmas, zoals
programmas op het gebied van wiskunde,
exacte wetenschappen en computertechnologie, om
alle meisjes en vrouwen betere kansen te bieden.
86. Door multilaterale
ontwikkelingsinstellingen, met inbegrip van de
Wereldbank, regionale ontwikkelingsbanken, bilaterale
donoren en stichtingen:
- Overwegen de financiering ten
behoeve van onderwijs en opleiding van meisjes en
vrouwen in het kader van programmas voor
ontwikkelingshulp met voorrang te verruimen;
- Overwegen met de ontvangende
regeringen samen te werken om te waarborgen dat
de financiering voor onderwijs ten behoeve van
vrouwen in programmas voor structurele
aanpassing en economisch herstel, waaronder
lenings- en stabiliseringsprogrammas, wordt
gehandhaafd of verruimd.
87. Door internationale en
intergouvernementele organisaties, in het bijzonder de
UNESCO, op mondiaal niveau.
- Bijdragen aan de evaluatie van
de geboekte vooruitgang aan de hand van
onderwijsmaatstaven, vastgesteld door nationale,
regionale en internationale organen en er bij
regeringen op aandringen dat zij bij het
uitvoeren van maatregelen verschillen tussen
vrouwen en mannen en tussen jongens en meisjes
wegwerken met betrekking tot kansen in onderwijs
en opleiding en de op alle gebieden bereikte
niveaus, met name in programmas voor
basisonderwijs en alfabetisering;
- Op verzoek aan
ontwikkelingslanden technische ondersteuning
bieden ter versterking van hun vermogen om de
vooruitgang bij het overbruggen van de kloof
tussen vrouwen en mannen op het gebied van
onderwijs, opleiding en onderzoek en ten aanzien
van de prestatieniveaus op alle gebieden te
bewaken, met name in de basiseducatie en bij het
uitbannen van analfabetisme;
- Een internationale campagne
voeren om de rechten van vrouwen en meisjes op
onderwijs te bevorderen;
- Een aanzienlijk percentage van
hun middelen bestemmen voor basiseducatie ten
behoeve van vrouwen en meisjes;
Strategische
doelstelling B.6
Permanente educatie en
opleiding voor meisjes en vrouwen bevorderen
Te ondernemen actie
88. Door regeringen,
onderwijsinstellingen en gemeenschappen:
- Waarborgen dat er een breed
scala van onderwijs- en
opleidingsprogrammas beschikbaar is, die
ertoe leiden dat vrouwen en meisjes doorlopend
kennis en vaardigheden verwerven die zij nodig
hebben om te leven in, bij te dragen aan en
profijt te hebben van de gemeenschap en het land
waarin zij leven;
- Kinderopvang en andere
dienstverlening om moeders in staat te stellen
hun opleiding voort te zetten, ondersteunen;
- Flexibele programmas
opzetten voor onderwijs, opleiding en herscholing
ten behoeve van permanente educatie, om de
overgang tussen verschillende soorten
activiteiten voor vrouwen in al hun levensfasen
te vergemakkelijken.
|