Strategische
doelstelling B.4 Onderwijs en opleidingen zonder
discriminatie ontwikkelen
Te ondernemen actie
83. Door regeringen,
onderwijsautoriteiten en andere onderwijskundige en
academische instellingen:
- Aanbevelingen opstellen en
leerplannen, studieboeken en
onderwijshulpmiddelen ontwikkelen zonder op
gender gebaseerde stereotypering, voor alle
onderwijsniveaus, inclusief de lerarenopleiding,
in samenwerking met alle betrokkenen - uitgevers,
docenten, overheidsinstanties en
ouderverenigingen;
- Opleidingsprogrammas en
-materialen ontwikkelen voor leerkrachten en
begeleiders die stimuleren tot bewustwording ten
aanzien de positie, de rol en de bijdrage van
vrouwen en mannen in het gezin, zoals omschreven
onder punt 29 hierboven, en de samenleving; in
dit verband gelijkheid, samenwerking en onderling
respect, alsmede het delen van
verantwoordelijkheden door meisjes en jongens
bevorderen vanaf de kleuterleeftijd en in het
bijzonder onderwijsmodules ontwikkelen om te
verzekeren dat jongens beschikken over de
vaardigheden die zij nodig hebben om in hun eigen
huishoudelijke behoeften te voorzien en de
verantwoordelijkheid voor hun huishouden en voor
de zorg van hun gezinsleden te delen;
- Opleidingsprogrammas en
-materialen ontwikkelen voor leerkrachten en
begeleiders, om hen beter bewust te maken van hun
eigen rol in het onderwijsproces, teneinde hun
effectieve strategieën aan te reiken voor
gender-bewust onderwijs.
- Maatregelen treffen om te
verzekeren dat vrouwelijke leerkrachten en
hoogleraren dezelfde kansen en dezelfde status
hebben als mannelijke leerkrachten en
hoogleraren, gezien het feit dat het belangrijk
is op alle niveaus vrouwelijke docenten te hebben
en teneinde meisjes ertoe te bewegen naar school
te gaan en te zorgen dat zij niet afhaken.
- Onderwijs in het vreedzaam
oplossen van conflicten introduceren en
bevorderen;
- Gerichte maatregelen treffen
om te zorgen dat het percentage vrouwen dat
toegang krijgt tot beleids- en besluitvorming op
onderwijsgebied toeneemt, en wel met name het
percentage vrouwelijke docenten op alle
onderwijsniveaus en in academische disciplines
waarin van oudsher mannen overheersen, zoals
wetenschappelijke en technologische vakken;
- Studies en onderzoek naar de
positie van mannen en vrouwen op alle
onderwijsniveaus ondersteunen en ontwikkelen, met
name op postacademisch niveau aan academische
instellingen, en de resultaten hiervan toepassen
bij de ontwikkeling van leerplannen, waaronder
universitaire leerplannen, studieboeken en
lesmateriaal, en bij de lerarenopleiding;
- Voor alle vrouwen opleidingen
en kansen ontwikkelen om leiding te geven, om hen
aan te moedigen zowel tijdens hun opleiding of
studie, als later in de samenleving
leidinggevende taken te vervullen;
- Passende onderwijs- en
informatieprogrammas ontwikkelen, waarbij
rekening wordt gehouden met meertaligheid, in het
bijzonder in samenhang met de massamedia, om het
publiek, en met name ouders, bewust te maken van
het belang van niet-discriminerend onderwijs voor
kinderen en het delen van
gezinsverantwoordelijkheden door meisjes en
jongens;
- Programmas voor
mensenrechteneducatie ontwikkelen, waarin op alle
niveaus aandacht wordt geschonken aan de positie
van zowel vrouwen als mannen, in het bijzonder
door instellingen voor hoger onderwijs aan te
moedigen om met name bij rechtswetenschappen,
sociale en politieke wetenschappen in de
doctorale en postdoctorale fase de studie van de
mensenrechten van vrouwen op te nemen, zoals
bedoeld in de VN-verdragen;
- Waar nodig obstakels op het
gebied van wet- en regelgeving en op sociaal
gebied voor voorlichting over seksualiteit en
voortplanting in het kader van formele
onderwijsprogrammas met betrekking tot
gezondheidsaangelegenheden van vrouwen, wegnemen;
- Met begeleiding en
ondersteuning van ouders en in samenwerking met
onderwijzend personeel en onderwijsinstellingen
de opstelling van onderwijsprogrammas voor
meisjes en jongens en de totstandbrenging van
geïntegreerde diensten aanmoedigen om hen beter
bewust te maken van hun verantwoordelijkheden en
hen te helpen die verantwoordelijkheden te
aanvaarden, rekening houdende met het belang van
dergelijk onderwijs en zulke diensten voor de
persoonlijke ontwikkeling en het zelfrespect, en
met de dringende noodzaak om ongewenste
zwangerschappen, de verspreiding van seksueel
overdraagbare ziekten, en wel met name HIV/AIDS,
en verschijnselen als seksueel geweld en misbruik
te voorkomen;
- Zorgen voor toegankelijke
recreatie- en sportfaciliteiten en voor meisjes
en vrouwen van alle leeftijden gender-bewuste
programmas binnen onderwijs-instellingen en
vormingscentra opstellen en versterken en de
verbetering van de positie van vrouwen op alle
gebieden van sport en lichamelijke oefening
ondersteunen, mede via coachen, trainen en
bestuurlijke functies, op nationaal, regionaal en
internationaal niveau;
- Het recht van inheemse vrouwen
en meisjes op onderwijs erkennen en ondersteunen
en een multiculturele aanpak van onderwijs
bevorderen, die inspeelt op de behoeften,
aspiraties en culturen van inheemse vrouwen, mede
via het ontwikkelen van passende
onderwijsprogrammas, leerplannen en
lesmateriaal, voor zover mogelijk in de inheemse
taal, en door voorzieningen te treffen voor de
participatie van inheemse vrouwen in deze
processen;
- De artistieke, geestelijke en
culturele activiteiten van inheemse vrouwen
erkennen en eerbiedigen;
- Waarborgen dat de gelijkheid
tussen beide seksen en de culturele,
godsdienstige en overige verscheidenheid in
onderwijsinstellingen worden geëerbiedigd;
- Onderwijs-, opleidings- en
relevante informatieprogrammas voor vrouwen
op het platteland en in het boerenbedrijf
bevorderen, door gebruik te maken van betaalbare,
geschikte technologieën en de massamedia - zoals
radioprogrammas, cassettes en mobiele
units;
- Buitenschools onderwijs geven,
met name voor plattelandsvrouwen om hun
mogelijkheden met betrekking tot gezondheidszorg,
micro-bedrijven, landbouw en wettelijke rechten
te benutten;
- Alle belemmeringen voor
toegang tot formeel onderwijs voor zwangere
jongeren en jonge moeders wegnemen en
kinderopvang en waar nodig andere ondersteunende
dienstverlening stimuleren.
|