Strategische
doelstelling B.1 Gelijke toegang tot onderwijs
waarborgen
Te ondernemen actie
80. Door regeringen:
- Het streven naar gelijke
toegang tot onderwijs bevorderen door maatregelen
te nemen om discriminatie in het onderwijs op
alle niveaus op grond van geslacht, ras, taal,
godsdienst, etnische afkomst, leeftijd of een
handicap of enige andere vorm van discriminatie
uit te bannen en eventueel overwegen
klachtenregelingen op te zetten;
- Tegen het jaar 2000 algemene
toegang verschaffen tot basisonderwijs en zorgen
dat ten minste 80% van de kinderen in die
leeftijdscategorie het basisonderwijs afronden;
tegen het jaar 2005 het verschil tussen jongens
en meisjes in het basis- en voortgezet onderwijs
overbruggen; voor het jaar 2015 in alle landen
zorgen voor basisonderwijs voor iedereen;
- Verschillen tussen beide
seksen in de toegang tot alle sectoren van het
hoger onderwijs uitbannen door te verzekeren dat
vrouwen gelijke toegang hebben tot
loopbaanontwikkeling, opleiding, studie- en
onderzoekbeurzen en door, waar van toepassing,
hiertoe gerichte maatregelen (positieve actie)
aan te nemen.
- Een onderwijsstelsel creëren
dat ontvankelijk is voor de behoeften van beide
seksen, teneinde gelijke onderwijs- en
opleidingskansen, alsmede volwaardige en gelijke
participatie van vrouwen in het beheer en de
beleids- en besluitvorming op onderwijsgebied te
waarborgen.
- In samenwerking met ouders,
niet-gouvernementele organisaties, waaronder
jongerenorganisaties, gemeenschappen en de
particuliere sector, jonge vrouwen een
academische en technische opleiding bieden,
mogelijkheden aanreiken voor loopbaanplanning,
leiderschap en sociale vaardigheden en
werkervaring om hen voor te bereiden op
volwaardige participatie in de samenleving;
- Zorgen dat meer meisjes zich
inschrijven voor het onderwijs en dit blijven
volgen, door passende budgettaire maatregelen te
treffen, door de steun van ouders en de
samenleving in te roepen en ook door campagnes,
flexibele lesroosters, stimulansen, beurzen en
andere methoden om de kosten van het onderwijs
aan meisjes voor hun familie tot een minimum te
beperken en het de ouders gemakkelijker te maken
onderwijs voor een meisje te kiezen, en door te
verzekeren dat de rechten van vrouwen en meisjes
op vrijheid van geweten en godsdienst in
onderwijsinstellingen worden geëerbiedigd, door
elke discriminatie uit hoofde van wetten of
regelgeving, op grond van godsdienst, ras of
cultuur af te schaffen;
- Een onderwijsklimaat
bevorderen dat alle belemmeringen voor de
opleiding van zwangere jongeren en jonge moeders
wegneemt, zo nodig mede via betaalbare en fysiek
toegankelijke kinderopvang en voorlichting voor
het ouderschap, om hen die gedurende hun
schooltijd verantwoordelijk zijn voor de zorg
voor hun kinderen en broers en zusjes aan te
moedigen om terug te keren naar of door te gaan
met hun schoolopleiding en deze af te ronden;
- De kwaliteit van het onderwijs
verbeteren en gelijke kansen voor vrouwen en
mannen creëren voor toegang tot onderwijs,
teneinde te verzekeren dat vrouwen van alle
leeftijden de kennis, capaciteiten, geschiktheid,
vaardigheden en morele waarden verwerven die zij
nodig hebben om zich te ontwikkelen en
volwaardig, onder gelijke omstandigheden deel te
nemen aan het sociale, economische en politieke
ontwikkelingsproces;
- Zorgen voor
niet-discriminerende professionele
schooladviesdiensten en
loopbaanontwikkelingsprogrammas die
rekening houden met beide seksen, om meisjes aan
te moedigen een academische of technische
opleiding te volgen, teneinde hun toekomstige
carrièremogelijkheden te verruimen;
- Aanmoedigen tot bekrachtiging
van het Internationaal Verdrag inzake
economische, sociale en culturele rechten[13], wanneer
dit nog niet is gebeurd.
Strategische
doelstelling B.2
Analfabetisme onder
vrouwen uitbannen
Te ondernemen actie
81. Door regeringen, nationale,
regionale en internationale organen, bilaterale en
multilaterale donoren en niet-gouvernementele
organisaties:
- Het percentage analfabeten
onder vrouwen ten minste reduceren tot de helft
van het niveau in 1990, met nadruk op
plattelandsvrouwen, migrerende vrouwen,
vluchtelingen en binnenslands ontheemde vrouwen
en vrouwen met een handicap;
- Voor het jaar 2000 het
basisonderwijs toegankelijk maken voor iedereen
en ernaar streven dat dit in gelijke mate wordt
voltooid door meisjes;
- c. De kloof tussen mannen en
vrouwen op het gebied van fundamentele en
functionele lees- en schrijfvaardigheid ongedaan
maken, zoals aanbevolen in de Mondiale Verklaring
inzake Onderwijs voor Iedereen (Jomtien);
- De verschillen tussen
ontwikkelde landen en ontwikkelingslanden
verkleinen;
- Deelname van volwassenen en
gezinsleden aan het leerproces stimuleren, om
algehele alfabetisering voor iedereen te
bevorderen;
- In combinatie met
alfabetisering, sociale vaardigheden en
wetenschappelijke en technologische kennis
bevorderen en streven naar verruiming van de
definitie van alfabetisering, rekening houdende
met de huidige doelstellingen en uitgangspunten.
Strategische
doelstelling B.3
De toegang van vrouwen
tot beroepsonderwijs, wetenschap en technologie en
permanente educatie verbeteren
Te ondernemen actie
82. Door regeringen, in
samenwerking met werkgevers, werknemers en vakbonden,
internationale en niet-gouvernementele organisaties,
waaronder vrouwen- en jongerenorganisaties en
onderwijsinstellingen:
- Onderwijs-, opleidings- en
herscholingsbeleid voor vrouwen ontwikkelen en
uitvoeren, met name voor jonge vrouwen en vrouwen
die herintreden op de arbeidsmarkt, teneinde hun
de vaardigheden bij te brengen om te kunnen
voorzien in de behoeften van een veranderende
sociaal-economische context, ter verbetering van
hun kansen op werkgelegenheid.
- Buitenschoolse
onderwijsmogelijkheden voor vrouwen en meisjes in
het onderwijsstelsel erkennen;
- Vrouwen en meisjes informatie
verstrekken over de beschikbaarheid en de
voordelen van beroepsopleiding,
opleidingsprogramma's op het gebied van
wetenschap en technologie en programmas
voor permanente educatie;
- Onderwijs- en
opleidingsprogrammas ontwerpen voor vrouwen
die geen werk hebben, teneinde hun nieuwe kennis
en vaardigheden bij te brengen om hun kansen op
werkgelegenheid te verruimen en te verbreden, met
inbegrip van zelfstandig ondernemerschap, en hun
ondernemersvaardigheden te ontwikkelen;
- Beroepsonderwijs en technische
opleidingen diversifiëren en zorgen dat vrouwen
en meisjes betere toegang krijgen tot, en beter
kunnen doorgaan met onderwijs en
beroepsopleidingen op gebieden als wetenschap,
wiskunde, technische vakken, milieuwetenschappen
en technologie, informatietechnologie en
geavanceerde technologie alsmede
managementopleidingen;
- De centrale rol van vrouwen op
het gebied van voedsel- en landbouwonderzoek,
voorlichtings- en opleidingsprogrammas
bevorderen;
- De aanpassing van leerplannen
en lesmaterialen stimuleren, aanmoedigen tot een
stimulerend opleidingsklimaat en gerichte
maatregelen nemen om opleidingen voor het
volledige scala van beroepskeuzen in
niet-traditionele loopbanen voor vrouwen en
mannen te bevorderen, met inbegrip van het
ontwikkelen van multidisciplinaire cursussen voor
docenten in exacte vakken en wiskunde om hen
bewust te maken van het belang van wetenschap en
technologie voor het leven van vrouwen;
- Leerplannen en lesmaterialen
ontwikkelen en opstellen en gerichte maatregelen
nemen om te zorgen dat vrouwen betere toegang
krijgen tot en beter kunnen participeren op
technische en wetenschappelijke gebieden, en wel
met name op gebieden waar zij niet of te weinig
zijn vertegenwoordigd;
- Beleidsmaatregelen en
programmas ontwikkelen om vrouwen aan te
moedigen tot participatie in alle
programmas in het leerlingwezen;
- Opleidingen op het gebied van
voorlichting over techniek, management, landbouw
en marketing voor vrouwen in de landbouw,
visserij, industrie, handel, kunsten en ambachten
verruimen, teneinde de mogelijkheden van vrouwen
om inkomsten te genereren te verbeteren en te
zorgen dat zij op grotere schaal deelnemen aan de
economische besluitvorming, met name via
vrouwenorganisaties aan de basis en hun bijdrage
aan productie, marketing, zakenleven, wetenschap
en technologie te vergroten;
- Volwassen vrouwen met weinig
of geen opleiding, vrouwen met een handicap of
geregistreerde migrerende vrouwen, vrouwelijke
vluchtelingen en ontheemden toegang bieden toe
kwaliteitsonderwijs en -opleidingen op alle
passende niveaus, teneinde hun kansen op werk te
verbeteren.
|