G. Zeggenschap en
besluitvorming 181.
De Universele Verklaring van de rechten van de mens
bepaalt dat iedereen het recht heeft deel te nemen aan de
regering van zijn/haar land. De empowerment en de
autonomie van vrouwen en de verbetering van de
maatschappelijke, economische en politieke positie van
vrouwen zijn van essentieel belang om te komen tot een
doorzichtige en verantwoordelijke regering en bestuur en
duurzame ontwikkeling op alle gebieden van het
maatschappelijk leven. De machtsverhoudingen die het
vrouwen onmogelijk maken inhoud aan hun leven te geven,
werken op vele niveaus van de samenleving door, van het
meest persoonlijke niveau tot op het hoogste openbare
niveau. Door het streven naar gelijke participatie van
vrouwen en mannen in de besluitvorming te verwezenlijken,
ontstaat een evenwicht dat een betere afspiegeling vormt
van de samenstelling van de maatschappij en dat nodig is
om de democratie te versterken en het behoorlijk
functioneren hiervan te bevorderen. Gelijkheid in de
politieke besluitvorming vervult een hefboomfunctie;
zonder die functie is het hoogst onwaarschijnlijk dat
werkelijke integratie van de gelijkheidsdimensie in
beleidsvorming door de overheid haalbaar is. In dit
verband vervult de gelijke participatie van vrouwen in
het politieke leven een spilfunctie in het algemene
proces van verbetering van de positie van de vrouw.
Gelijke participatie van vrouwen in het
besluitvormingsproces is niet alleen een vereiste voor
louter rechtvaardigheid of democratie, maar kan ook
worden gezien als een noodzakelijke voorwaarde om
rekening te houden met de belangen van vrouwen. Zonder de
actieve participatie van vrouwen en zonder dat op alle
besluit-vormingsniveaus rekening wordt gehouden met
vrouwen, zijn gelijkheid, ontwikkeling en vrede niet te
verwezenlijken.
182. Hoewel in de meeste landen de
democratisering een hoge vlucht neemt, zijn vrouwen op de
meeste bestuurlijke niveaus nog altijd
ondervertegenwoordigd, met name in ministeriële en
andere uitvoerende organen, en hebben zij nog maar erg
weinig politieke macht weten te veroveren in wetgevende
organen; ook ten aanzien van het streven van de
Economische en Sociale Raad om in 1995 30% van de
functies op besluitvormingsniveau te doen vervullen door
vrouwen, is weinig vooruitgang geboekt. Wereldwijd wordt
slechts 10% van het aantal leden van wetgevende organen
gevormd door vrouwen en het percentage ministersposten
dat thans door vrouwen wordt ingenomen, is nog geringer.
In sommige landen, waaronder die welke fundamentele
politieke, economische en sociale veranderingen
ondergaan, is het aantal vrouwen in wetgevende organen
zelfs sterk gedaald. De helft van het aantal kiezers in
vrijwel alle landen bestaat weliswaar uit vrouwen en in
vrijwel alle lidstaten van de Verenigde Naties hebben
vrouwen het kiesrecht en het recht om een openbare
functie te vervullen, maar toch zijn vrouwen nog altijd
ondervertegenwoordigd als kandidaten voor openbare
functies. De traditionele wijze van werken van vele
politieke partijen en overheidsstructuren blijven een
belemmering voor participatie van vrouwen in het openbare
leven. Vrouwen kunnen worden ontmoedigd om te
solliciteren naar een politieke functie door
discriminerende attitudes en gebruiken, door
verantwoorde-lijkheden voor het gezin en de zorg voor
kinderen en door de hoge kosten van het dingen naar en
het bekleden van een openbare functie. Vrouwen in de
politiek en op besluitvormingsniveau in regeringen en
wetgevende organen dragen bij aan het opnieuw vaststellen
van politieke prioriteiten, aan het plaatsen van nieuwe
onderwerpen op de politieke agenda, die de gender-bewuste
problemen, waarden en ervaringen van vrouwen
weerspiegelen en aanpakken en die ook een nieuwe kijk
geven op de politieke hoofdthema's.
183. Vrouwen hebben duidelijk blijk
gegeven van hun goede leidinggevende capaciteiten in
zowel de samenleving en informele organisaties, als
openbare functies. Socialisatie en negatieve
stereotypering van vrouwen en mannen, met inbegrip van
stereo-typering via de media, versterken echter de
tendens om politieke besluitvorming nog altijd voor te
behouden aan mannen. Ook de ondervertegenwoordiging van
vrouwen in besluitvormingsfuncties op het gebied van
kunst, cultuur, sport, de media, onderwijs, godsdienst en
wetgeving, maakt dat vrouwen in vele essentiële
instellingen tot nu toe nog altijd geen belangrijke
invloed kunnen uitoefenen.
184. Doordat vrouwen slechts in
beperkte mate toegang hebben tot de traditionele wegen
naar macht, zoals de besluitvormingsorganen van politieke
partijen, werkgeversorganisaties en vakbonden, hebben zij
zich via alternatieve structuren toegang weten te
verschaffen tot macht, in het bijzonder via
niet-gouvernementele organisaties. Via
niet-gouvernementele en organisaties aan de basis hebben
vrouwen hun belangen en problemen naar voren weten te
brengen en hebben zij vrouwenthema's op de nationale,
regionale en internationale agenda weten te plaatsen.
185. Ongelijkheid in het openbare
leven begint vaak met discriminerende attitudes en
gebruiken en ongelijke machtsverhoudingen tussen vrouwen
en mannen binnen het gezin, zoals omschreven in punt 29
hierboven. De ongelijke verdeling van arbeid en
verantwoordelijkheden binnen het huishouden, op basis van
ongelijke machtsverhoudingen, beperkt ook de
mogelijkheden van vrouwen om de tijd vrij te maken en de
vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om deel te
nemen aan besluitvorming in breder verband. Een meer
gelijke verdeling van deze verantwoordelijkheden tussen
vrouwen en mannen biedt niet alleen vrouwen en hun
dochters een betere kwaliteit van het bestaan, maar
vergroot ook hun kansen om overheidsbeleid, -procedures
en -uitgaven zodanig vorm te geven en te ontwerpen dat
hun belangen kunnen worden erkend en ondervangen.
Informele netwerken en besluitvormingsstructuren op
lokaal gemeenschapsniveau, waarin mannen de toon zetten,
beperken de mogelijkheid van vrouwen om op gelijke wijze
deel te nemen aan het politieke, economische en sociale
leven.
186. Het kleine percentage vrouwen
onder hen die economische en politieke besluiten nemen op
lokaal, nationaal, regionaal en internationaal niveau
weerspiegelt de structurele en door attitudes bepaalde
belemmeringen die moeten worden weggenomen door gerichte
maatregelen. Regeringen, multinationale en nationale
ondernemingen, de massamedia, banken, academische en
wetenschappelijke instellingen en regionale en
internationale organisaties, met inbegrip van die van de
Verenigde Naties, maken niet volledig gebruik van de
talenten van vrouwen als topmanagers, beleidsmakers,
diplomaten en onderhandelaars.
187. De eerlijke verdeling van
macht en beslissingsbevoegdheid op alle niveaus hangt af
van regeringen en andere actoren die statistische, op
gender gebaseerde analyses verrichten en zorg dragen voor
de mainstreaming van een gender-perspectief bij de
ontwikkeling van beleid en de uitvoering van
programmas. Gelijkheid op het gebied van
besluitvorming is essentieel voor empowerment van
vrouwen. In sommige landen heeft positieve actie geleid
tot een vertegenwoordiging van 33,3% of meer in lokale en
nationale bestuursorganen.
188. Nationale, regionale en
internationale statistische instellingen weten nog te
weinig over het presenteren van de problemen in verband
met de gelijke behandeling van vrouwen en mannen in het
economisch en sociaal leven. Met name wordt er te weinig
gebruik gemaakt van bestaande gegevensbestanden en
methodieken op het belangrijke gebied van besluitvorming.
189. Bij het aanpakken van de
ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de verdeling van
macht en besluitvorming op alle niveaus moeten regeringen
en andere actoren een actief en zichtbaar beleid
bevorderen gericht op mainstreaming van een
gender-perspectief in alle beleidsmaatregelen en
programmas, zodat, alvorens besluiten worden
genomen, een analyse wordt gemaakt van de effecten
hiervan op respectievelijk mannen en vrouwen.
|