159. In landen waar zich
fundamentele politieke, economische en sociale
veranderingen voltrekken, zouden de vaardigheden van
vrouwen, indien deze beter zouden worden benut, een
belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het economisch
leven van hun onderscheiden landen. Hun inbreng zou
verder kunnen worden ontwikkeld en ondersteund en hun
mogelijkheden zouden verder kunnen worden aangewend. 160. Het gebrek aan werkgelegenheid in de
particuliere sector en de vermindering van het aantal
banen bij de overheid en openbare diensten heeft vrouwen
onevenredig zwaar getroffen. In sommige landen gaan
vrouwen meer onbetaald werk verrichten, zoals de opvang
van kinderen, zieken of ouderen, als compensatie voor het
wegvallen van gezinsinkomsten, met name wanneer er geen
overheidsdiensten beschikbaar zijn. In vele gevallen is
bij het opzetten van werkgelegenheidscheppende
strategieën onvoldoende aandacht geschonken aan
activiteiten en sectoren waarin vrouwen de boventoon
voeren; ook is hierbij de toegang van vrouwen tot
traditionele mannenberoepen en -sectoren onvoldoende
bevorderd.
161. Veel vrouwen die betaalde
arbeid verrichten, stuiten op belemmeringen die het hun
onmogelijk maken hun potentieel te benutten. Er zijn
weliswaar steeds meer vrouwen te vinden op de lagere
managementniveaus, maar vaak komen zij niet hogerop door
de discriminerende attitude van hun omgeving. Seksuele
intimidatie is een regelrechte belediging van de
waardigheid van een werknemer en vormt een factor die
vrouwen verhindert een bijdrage te leveren naar
evenredigheid van hun bekwaamheden. Het ontbreken van een
gezinsvriendelijk werkklimaat, inclusief het gebrek aan
passende en betaalbare kinderopvang en het vasthouden aan
inflexibele werktijden maken eveneens dat vrouwen niet
hun volledige potentieel kunnen benutten.
162. In de particuliere sector,
waaronder multinationale en nationale ondernemingen, zijn
vrijwel geen vrouwen op management- en beleidsniveau te
vinden, wat wijst op discriminatie bij aan-stellings- en
bevorderingsbeleid. Het ongunstige werkklimaat, alsmede
het beperkte aantal beschikbare arbeidsplaatsen hebben
ertoe geleid dat vele vrouwen op zoek gaan naar
alternatieven. Steeds meer vrouwen vestigen zich
zelfstandig en worden eigenaar en manager van micro-,
kleine en middelgrote ondernemingen. De uitbreiding van
de informele sector in vele landen en van zelf opgezette
en zelfstandige ondernemingen is grotendeels toe te
schrijven aan vrouwen, wier traditie en initiatieven op
het gebied van samenwerking en zelfhulp in productie en
handel een vitale economische hulpbron vormen. Wanneer
zij toegang krijgen tot en zeggenschap verwerven over
kapitaal, kredieten en andere hulpbronnen, technologie en
opleiding, kunnen vrouwen de productie, afzet en
inkomsten ten behoeve van duurzame ontwikkeling
vergroten.
163. Gezien het feit dat er nog
altijd sprake is van ongelijkheid, maar tegelijkertijd
merkbaar vooruitgang wordt geboekt, is het zaak het
werkgelegenheidsbeleid opnieuw te overdenken om hierin
het gender-perspectief te integreren en aandacht te
vestigen op een breder scala van mogelijkheden, en alle
negatieve gender-gebonden implicaties van de huidige
arbeids- en werkgelegenheidsstructuren aan te pakken. Om
volledige gelijkheid tussen vrouwen en mannen qua
bijdrage aan de economie te verwezenlijken, dienen
gerichte pogingen in het werk te worden gesteld om te
komen tot gelijke erkenning en waardering voor de invloed
die de werkzaamheden, de ervaring, de kennis en de
waarden van zowel vrouwen als mannen in de samenleving
uitoefenen.
164. Bij het ontwikkelen van het
economisch potentieel en de onafhankelijkheid van vrouwen
dienen regeringen en andere actoren een actief en
zichtbaar beleid te bevorderen, gericht op mainstreaming
van een gender-perspectief in alle beleidsmaatregelen en
programmas, zodat, alvorens beslissingen worden
genomen, een analyse wordt gemaakt van de effecten
hiervan op respectievelijk vrouwen en mannen.
Strategische
doelstelling F.1
De economische rechten
en de onafhankelijkheid van vrouwen bevorderen, inclusief
toegang tot werkgelegenheid, passende arbeidsvoorwaarden
en zeggenschap over economische hulpbronnen
Te ondernemen actie
165. Door regeringen:
- Wetgeving toepassen en
handhaven om de rechten van vrouwen en mannen op
gelijke betaling voor gelijk of gelijkwaardig
werk te garanderen;
- Wetten aannemen en uitvoeren
tegen discriminatie op basis van geslacht op de
arbeidsmarkt, met name ten aanzien van oudere
vrouwelijke werknemers, aanstelling en promotie,
de uitbreiding van werknemersvoorzieningen en
sociale zekerheid en arbeidsvoorwaarden;
- Discriminerende praktijken van
werkgevers uitbannen en passende maatregelen
treffen met het oog op de rol en de taken van
vrouwenin de voortplanting, om te voorkomen dat
vrouwen een arbeidsplaats wordt geweigerd of dat
zij worden ontslagen wegens zwangerschap of het
geven van borstvoeding, of dat van hen een bewijs
wordt verlangd dat zij een voorbehoedmiddel
gebruiken, en effectieve maatregelen nemen om te
verzekeren dat zwangere vrouwen, vrouwen die met
zwangerschapsverlof zijn of vrouwen die
herintreden op de arbeidsmarkt na de geboorte van
een kind, niet worden gediscrimineerd;
- Systemen ontwerpen en gerichte
maatregelen treffen om vrouwen in staat te
stellen volwaardig en op gelijke wijze te
participeren in de opstelling van
beleidsmaatregelen en de vaststelling van
structuren via organen als ministeries van
financiën en handel, nationale economische
commissies, instellingen voor economisch
onderzoek en andere essentiële instanties,
alsmede via hun participatie in de desbetreffende
internationale organisaties;
- Wetgeving en administratieve
hervormingen tot stand brengen om vrouwen
dezelfde rechten als mannen te geven op toegang
tot economische hulpbronnen, inclusief toegang
tot eigendom van en zeggenschap over grond en
andere goederen, kredieten, het recht om te
erven, natuurlijke hulpbronnen en geschikte
nieuwe technologie;
- De nationale inkomsten- en
successiebelasting en sociale-zekerheidsstelsels
opnieuw bezien, om alle bestaande
vooringenomenheden ten nadele van vrouwen weg te
nemen;
- Trachten de kennis omtrent
arbeid en werkgelegenheid te verruimen, onder
andere door inspanningen om de aard, de omvang en
de verdeling van onbetaalde arbeid te meten en
hierin beter inzicht te verkrijgen, met name waar
het gaat om de zorg voor gezinsleden en
onbetaalde arbeid ten behoeve van de
familieboerderij of het familiebedrijf, en de
uitwisseling en verspreiding van informatie over
studies en ervaring op dit gebied aanmoedigen,
inclusief de ontwikkeling van methoden om de
waarde hiervan in kwantitatieve zin te
beoordelen, om dit tot uitdrukking te brengen in
los van de essentiële nationale rekeningen, maar
wel in samenhang daarmee op te maken rekeningen;
- Wetten waarin het functioneren
van financiële instellingen is geregeld, opnieuw
bezien en wijzigen, om te verzekeren dat zij op
voet van gelijkheid diensten verlenen aan zowel
vrouwen als mannen;
- Op de desbetreffende niveaus
duidelijkere en doorzichtigere
begrotingsprocessen mogelijk maken;
- Nationale beleidsmaatregelen
herzien en uitvoeren, die de pijlers vormen van
de traditionele spaar-, krediet- en
leningsmechanismen voor vrouwen;
- Trachten te verzekeren dat
nationale beleidsmaatregelen in verband met
internationale en regionale handelsovereenkomsten
geen negatief effect hebben op nieuwe en
traditionele economische activiteiten van
vrouwen;
- Waarborgen dat alle
ondernemingen, inclusief multinationale
ondernemingen, zich houden aan nationale wetten
en codes, sociale-zekerheidsvoorschriften,
toepasselijke internationale afspraken,
instrumenten en overeenkomsten, inclusief die
welke verband houden met het milieu, en andere
relevante wetten;
- Het werkgelegenheidsbeleid
aanpassen om de herstructurering van
arbeidspatronen te vergemakkelijken, om de
gezamenlijke zorg voor het gezin te bevorderen;
- Mechanismen en andere fora
opzetten om vrouwelijke ondernemers en
vrouwelijke werknemers in staat te stellen bij te
dragen aan de opstelling van beleidsmaatregelen
en programmas die worden ontwikkeld door
ministeries van economische zaken en financiële
instellingen;
- Wetten voor gelijke kansen
toepassen en handhaven, gerichte maatregelen
nemen en langs verschillende wegen verzekeren dat
de openbare en de particuliere sector die wetten
naleven;
- Bij de ontwikkeling van macro-
en micro-economisch en sociaal beleid gebruik
maken van analyses van het effect op beide
seksen, om, wanneer er sprake is van een
schadelijk effect, dit effect te bewaken en het
beleid te herstructureren;
- Gender-bewust beleid en
gender-bewuste maatregelen bevorderen om de
positie van vrouwen te versterken, zodat zij als
gelijke partners van mannen kunnen functioneren
op technisch gebied, in management en
ondernemerschap;
- Wetten hervormen of nationale
beleidsmaatregelen toepassen die de opstelling
van arbeidswetgeving ondersteunen om de
bescherming van alle vrouwelijke werknemers te
waarborgen, met inbegrip van veilige
arbeidsomstandigheden, het recht zich te
organiseren en toegang tot rechtspraak.
|